Garden Follies 2014/ letní série
Garden follies je pojem,
který jsem si vypůjčila z krajinářství 18.století. Folly je budova, jež
nemá žádného účelu. V anglických a francouzských krajinářských a
zahradních úpravách získavaly follies různé podoby, od čínských
pagod, egyptských pyramid, jurt , zřícenin klášterů či hradů po selská stavení
a pastýřské chýše. Reprezentovaly tak klasické ideje nebo zpřítomňovaly
rozličná místa a historická období. Vnímám tyto útvary jako
malebné bizarní extrakty idejí. Jsou opředené mohutným romantickým prožíváním,
jež jim dává tvar- formuje je. V krajině je každá z nich jen jedním
stanovištěm, součástí vztahů v celku.
Znaky v mých
obrazech jsou jako follies. Jsou to mé mocné
hloupůstky, extrakty z okolí a z historie a kontextu
malířství. Jsou to potulné znaky. Každého z nich si vážím a nese pro mě od
počátku význam. Jejich původnost je však při mém procesu malování mnohokrát zneužita,
přeorána, zahlazena efektem či iluzí, zploštěna v klišé. Je proměněna při komunikaci
s celkem.
Skládám je postupně do celkového obrazu.
Vkládám je do prostoru, v němž ve svých
vazbách a proměnlivých vztazích jedině existují. Každá struktura, tvar a barva je spolutvůrcem
dojmu a prostoru.
Vzájemně se neustále popírají a potvrzují, dokud obraz není hotov a
zaplněn.
Zahrady mých obrazů
jsou proti bezhlavému růstu a bujení, jsou výsledkem vytrvalého pozorování a
opakovaného přehodnocování a smiřování mnoha nedostatků. Od ostrůvků- stanovišť
čirého malířského uchvácení, od živých detailů postupuji ke
sjednocování propojování struktur
v návazný terén. Tento terén vydává
jako plody zpět základní tvary, které
v sobě nesou působnost všech drobností. Celek se potvrzuje v drobnostech.
Je pro mě důležité, jak
se jednotlivosti k sobě mají navzájem.
Můžeme pozorovat: Co ti dva? Ti tři? Tento
vůči těmto? Každá část se pne, nějak se staví vůči okolí, přiživuje se nebo se obrací
natruc. Hmota obrazu se leskne jednotlivostmi. Malířské znaky(- tahy, barvy ), jakkoli
jsou odvozené od přírodnin, se snaží
nebýt jen hemžením, mají své přesné vlastnosti a chování.
Místy bych si chtěla
vést jako nadšený průkopník abstrakce, který nesen na křídlech vývoje,
modernity vtiskává základním tvarům a barvám takovou moc. Místy bych chtěla
pozorovat přírodu- město. Každá absolutnost i autentičnost se však napřed jaksi
rozmělní v mnohosti, aby se v celku mohla znovu objevit…i když jaksi
přesetá, nahlodaná, částečně šmouhatá a zmatnělá.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.